Thursday, 19 May 2011

Rahsia Telur

Assalamualaikum[-O<


Mungkin ramai dikalangan korang semua yang sangat lah suka makan telur.Ermm,mestilah kan..aku pun makan telur juga..lagi² kalau telur dadar masak sambal!=P~..ermm..sedappp...Erk,dah² takmau cerita lebih² aku puasa kott hari ini:-<

Oklah,aku nak habaq mai kat hangpa semua tentang 9 fakta kuning telur yang mungkin korang tak tau.jom check it out!>:/

Kuning telur atau pun dalam bahasa omputih nya disebut egg yolk ini adalah sebahagian daripada telur dimana embrio berkembang.Hah,kuning telur ini pula akan dikelilingi dengan putih telur macam dalam gambar nie..


Ermm,sedap kan..Biasa nya,selain masak telur dadar or telur mata..telur juga digunakan untuk buat kek,kuih and macam² lagi.Sebagai makanan,kuning telur merupakan sumber utama beberapa vitamin dan mineral dan kuning telur juga sebenarnya BANYAK mengandungi LEMAK,KOLEKSTROL dan juga protein.. Tengok!aku dah highlight kan dah kat situ..ermm,korang faham kan..:-w

Kalau korang nak tau, satu butir kuning telur mengandungi sekitar 213 mg kolestrol.Dan bagi mereka yang mengalami masalah dengan kolestrol dalam darahnya,itu sudah melebihi batas yang diperlukan iaitu sebanyak 200 mg.Walaupun kolestrol memang diperlukan dalam tubuh kita tetapi kadar pengambilannya juga haruslah dikawal supaya takda lah kita terkena penyakit yang tidak dingini..


Walaupun hakikatnya telur itu banyak khasiatnya lebih² lagi telur separuh masak..korang perlu juga take note benda² sebegini kerana ianya akan menjadi rutin pemakanan korang setiap hari.Entri ini bukan lah bermaksud nak menakutkan korang or nak suruh korang takyah makan telur terus..boleh aje nak makan..tapi berpatut² lah ye kawan² takkan lah sampai 1 hari korang nak makan 10 biji telur kan².Mungkin kesannya kita tak nampak sekarang..mana tau bila dah umur lanjut..baru kesannya akan datang..siapa tau kan:-?.Anggap saje entri ini sebagai
info kesihatan untuk dikongsi bersama..;))

P/S: apa yang anda makan itu akan menjadi darah daging anda sendiri..hindari penyakit untuk hidup lebih sihat :)>-

10 comments:

nukilanaffiza... said...

wah...betulke telur kolesterol dia byk tu...patutla badan ni mcm di pam2 naik...sebab rajin praktis telur setengah masak...adusss...kena kurangkan pemakanan telur kuning ni nampaknya...huhuhu

:.—¤÷('[¤*F.a.n.a*¤]')÷¤—- said...

huhu..mengikut pembacaan and pengalaman kawan ayah cam tue lah..ermm,take note k sis..

アヌム ちゃん said...

Thanks share info :)

Sudi2 la visit me @ frommetoyou eh..arigatou..(^____^)

echaRierie said...

good info...
:)

Syafiq Rosli said...

thank 4 da info..ade sesetengah memang buang telur kuning tuh

sesegar said...

nice info..
buang telur kuning? ciss.membazir je..huhu

アヌム ちゃん said...

dtg lagi melawat sini~~ rase nk mkn telur goreng pulak.hihi

Fathiah Hamim said...

fa tak suka egg yolk! selalu makan telur putih sajaa.

:.—¤÷('[¤*F.a.n.a*¤]')÷¤—- said...

huhu..kalau fana makan aje semua tak buang2..huhu..nyum..nyum..:)

Nazz@Purple said...

pernah dgr..telur bnyak kolestrol sebab dia digoreng ngan minyak..tp kalo rebus kurang ar sikit..

 
Images by Freepik