Friday 17 June 2011

Vrommm Chinggggg!! bunyi pelik kereta turbo

Assalamualaikum [-O&<span class=

Ok kali ini aku nak cerita pasal kereta.Kereta apa?kereta turbo.Turbo ape?turbo lah..ish banyak tanya pulak kan..;)).Walaupun aku bukan peminat dan tahu banyak sangat tentang kereta, lebih² lagi kereta turbo² tapi aku ada ramai kawan yang suka main kereta.Haish modified sini, modified sana..aku pun tak tahulah apa benefit buat semua itu.Tapi aku pernah lah juga tanya seorang hamba Allah ini yang memang peminat kereta Mira(Kereta kancil) kenapa suka sangat nak modified sana sini.Nak tahu dia jawab ape?Dia jawab macam ini." Cuba bayangkan kan kalau perempuan dapat RM100,000 and dapat peluang habiskan duit itu dalam masa satu hari.Puas tak? Ermm,macam itulah juga kalau dapat modified kereta sana sini.Ermm,so conclusion nya adalah "KEPUASAN".:)>-Ialah, setiap orang mesti nak ada kepuasan masing² kan.Ada yang rasa puas lepas shopping padahal benda² itu semua adalah kehendak sahaja bukannya keperluan pun.So,sama je semua itu.

Oke,back to the topic,aku nak ajak korang semua terjah ke dunia kereta ala² macam filem "Fast and Furious"


"Vroommmmmmmmmmmmm Pishhhhhh!!Vrommmmmmmmm Chingggggggg!!"

::Tepi! wa nak race nie der!!::

Oke itu adalah bunyi kereta turbo.Turbo itu apa ek?Turbo itu maksudnya laju lahh..#-o

Sejarah Turbo:-?
Dicipta pada tahun 1920an oleh orang swirtzerland untuk kapal terbangnya dan mula diaplikasikan dalam teknologi kereta pada tahun 1960an dan muncul dalam sukan RALLY oleh SAAB,BMW dan juga MITSUBISHI.Turbo adalah sebuah induksi paksaan (Forced induction) yang memaksa angin untuk masuk ke dalam kebuk pembakaran(combustion chamber) dengan mengecas udara di luar.
Macam mana turbo ini berfungsi?:-?

Turbo akan diletakkan pada bahagian paip ekzos di hadapan enjin yang dipanggil extractor/outlet manifold.Turbo adalah sejenis kipas yang mempunyai bilah di bahagian kiri dan kanannya.Apabila enjin dihembuskan, ia akan menggerakkan bilah pada bahagian kiri dan secara tidak langsung bilah pada bahagian kanan turut berputar.Hal ini menyebabkan bilah di bahagian kanan akan menyedut udara luar memaksa angin untuk masuk ke ruang pembakaran dengan kuantiti yang lebih banyak.

Kebaikan Turbo?:-?
Turbo charged sepatutnya lebih jimat dan menawarkan kuasa kuda lebih 30% dari asal tetapi bergantung kepada setting dan tunning enjin korang.Hal ini adalah sebab turbo mengitar semula momentum angin yang dikeluarkan oleh ekzos dan memberi bantuan untuk ruang pembakaran bernafas dengan lebih lancar.Sebenarnya enjin tanpa turbo NA atau (naturally aspirated) enjin mampu menghasilkan Volumentric Efficiency (VE) sebanyak 70% sahaja.VE adalah kuasasedutan angin oleh piston.

Sebuah enjin NA yang dihasilkan untuk perlumbaan pun sukar mendapat VE 100%, tapi sebuah enjin turbo yang biasa mampu memberi VE sehingga 120% dari yang diperlukan.Ini akan membuatkan enjin turbo lebih enfisyen dan mejimatkan.Walau bagaimanapun,enjin dengan turbo yang diubahsuai tidak tahan lasak sebab enjin terpaksa menahan tekanan udara lebih tinggi dari yang sepatutnya dan penggunaan minyak yang dikawal oleh sensor akan menyembur minyak lebih banyak jika kapasiti udara semakin banyak masuk.


Keburukan Turbo?:-?
Kereta jenis turbo ini tidak boleh dikendali terlalu lasak lagi² jika diubahsuai.Kuasanya yang sukar dikawal akibat Tubo lag akan mengakibatkan anda hilang kawalan.Turbo lag adalah satu kejadian di mana anda telah menekan pedal meminta kuasa pada enjin anda tetapi kuasa itu lambat sampai dan apabila ia sampai ia terlalu kuat untuk anda kendali.Turbo biasa juga tidak tahan High Revving yang tinggi

Bunyi pelik Pisshhhhh!!!Chinggggggg!! itu sebenarnya datang dari blow off valve.Blow off valve berfungsi untuk melepaskan angin berlebihan yang ditarik oleh turbine.Sebenarnya,bunyi itu bertujuan untuk menarik minat pembeli dan tidak dipaksa penggunaannya.(saja nak tayang kereta!)/Secara kesimpulannya sistem turbo hanyalah sesuai untuk enjin dengan sistem injection sahaja.Penggunaan carburator adalah satu perkara sukar dalam penambahan turbo.
Kalau korang peminat kereta turbo and nak survey barang ,korang boleh click kat link bawah ini ok!

Triple auto part
Torque cars
Spare parts

:: haiyaa..manyak tinggi maintenance aaa..::

p/s: info dari carsdict

14 comments:

semutsengal said...

aku taktaulaa..


ahahhahah

ApiH said...

info yg menarik...

Tomadicci said...

btol tue... turbo mmg terbaek... sbb tu jepon bt byk tebo dlm era 70an..

fana.akim said...

hanif: nie aku bgtau..hahaha

apih: time kasih..:p

toma: wow! ade info gak ea..meh share2..huhu

YouSOF said...

Waah.. Cool lah kancil berturbo tu.. Confirm Kenari letih nak kejar hehhe..


Pakai turbo bawak jalan tiap hari nampak macam hebat padahal driver susah nak handle.
Suka bunyi dia je. ;D

Unknown said...

huhu..baguslah budak ppuan pon amik tahu pasal turbo ni..hehee

fana.akim said...

Yousof: huhu..tau takpe..nak gugur jantung aku naik kete turbo2 nie lah..haishh..huhu

apik: erk?tambah maklumat lah der..takde hal lah bro..

Botak said...

kereta dgn enjin 1.8 keatas baru sodap pasang turbo.,

kalau setakat kancil bek tak payah, pick-up je lebih, top takde..

Abu Bagi said...

bnyak pengethuan engine..kalah aku..adeehhh!! hahaha

Azwa Mohamad said...

Semat giler r kete turbo

Tomadicci said...

siape ckp kancil xde top... skrg byk2 kete2 besar goyang ngn kancil tebo... yg terbaru kancil menang ketogeri 1.8 open turbo di drag cyberjaya... smua terpegun.. hohohoho

fana.akim said...

botak: pergh rarest gilak kata2 mu itew...kalau peminat turbo mira dengo nie..confirm ko kne band..adess..rilex2

abu: ade ilmu utk share2 :p

miz: semat kan3..huhu

toma: fuhh..hebat ea kancil..cayaalah der..keep it up..hidup K-CAR :P

~ DeHeartyPerfume ~ said...

jgn pandang rendah kancil tebo noo... hehehe

Unknown said...

Buto

 
Images by Freepik