Friday 29 July 2011

Hadis Palsu

Assalamualaikum[-O<.


Singgah kita di Bulan Ramadhan yang mulia pada akan datang tak lama lagi >:D<.Bila Ramadhan dah datang ini, banyaklah info² tentang keagamaan ini. Bagi yang pakar tentang agama amatlah dialu-alukan untuk share ilmu agama.Ialah, ilmu agama ini mana boleh dibuat main² betul tak?Hah, sebenarnya aku nak share something dengan korang.Korang pernah tak baca or terdengar lah statment hadis berikut : -


"Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda berkenaan dengan fadhilat sembahyang tarawih pada bulan Ramadhan antaranya:


Malam Pertama: Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan dari Allah Taala).


· Malam Keempat: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.


· Malam Keenam: Allah kurniakan pahala kepadanya pahala malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul-Ma`mur (sebanyak 70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.
· Malam Ketujuh: Seolah-olah dia dapat bertemu serta menolong Nabi Musa A.S. menentang musuh ketatnya Firaun dan Haman.


· Malam Kelapan: Allah mengurniakan pahala orang sembahyang tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Ibrahim A.S.


· Malam kesembilan: Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W.


**Dan kelebihan-kelebihan seterusnya sehingga sampai kemalam yang ke-tiga puluh
Ermm, mesti korang pernah dengar kan²:>.Penyebaran yang meluas "hadis" ini sangat berleluasa di media² elektronik dan juga lain² risalah. Tapi sejauh mana kebenaran hadis ini?Aku baru mendapat email dari kawan tempat kerja aku**thanks to him** yang bagi aku link Portal JAKIM.Menurut statment yang dikeluarkan itu hadis yang dikeluarkan itu adalah tidak benar sama sekali dan ianya adalah REKAAN semata-mata.Haish, ada juga orang macam ini dalam dunia ini kan [-X



Memang betul lah kita perlu saling mengingati antara satu sama lain tetapi jangan lah pula sampai ke tahap begini.Elok² nak dapat pahala tak pasal² dapat pula dosa.Haishh, so kepada anda diluar sana kaji dulu maklumat yang anda dapat oke :)>-.Jangan percaya sembarangan tau [-X








10 comments:

Ariff Budiman said...

Salam
memang benar hadis ini merupakan palsu sebab tiada perawinya. Masih ramai yang berpegang dengan hadis ini.

Abu Bagi said...

wah baru tahu..terima kasih dgn infonya dn link tersebut :D

thslly said...

Kan?
Kadang org just ikot butatuli ja.
Tak kaji habes2. :)

Botak said...

hadis palsu pasal kelebihan puasa pada bulan syaaban dan rejab pun ada dulu., first baca nampak macam betul., bila tanya dengan org bijak pandai agama baru tahu benda tu palsu..

syazwani ab said...

wahh , nice info :)

*btw , follow blog ni :)

Nizam Ijam said...

kena blajar ilmu hadis lebih mendalam...sebab lmu ni luas :)

fana.akim said...

kesimpulannya : jugde dulu info yg korang dapat oke :)

Orang Kita said...

info berguna! tq~~ ^^

Far8 budak baik said...

tu ar..
penah dah bace pasal ni..
=)
selamat berpuasa..

suhaila said...

oohh..baru tahu gak.. :) thanks..

 
Images by Freepik