Wednesday, 10 August 2011

Kisah durian si raja buah

Assalamualikum semua[-O<


Oke, hari ini aku nak story pasal durian!:D/Hamboi....excited nampak korang ye/:)Baiklah, macam yang korang semua sedia maklum durian ini adalah Raja Buah-Buahan.Kenapa dia dipanggil raja segala buah bukanlah sebab durian ini berduri..tapi sebab khasiatnya yang banyak..;)).Untuk pengetahuan korang durian mengandungi phytonutrien dan anti-oksida yang tinggi dan dikatakan dapat menurunkan kadar kolestrol dan membersihkan darah kita.Selain itu, durian juga mengadungi asid amino dan vitamin B,C dan E.Anti-oksidan ini membantu memperlahankan kemusnahan sel-sel kesan dari radikal bebas seperti pencemaran udara dan asap rokok jadi dengan cara ini, ia dapat mengurangkan proses penuaan kita..awet muda selalu...:.





Jadi tidak hairan lah buah durian ini menjadi kegilaan ramai orang tak kiralah budak² ke, orang dewasa ke..semuanya suka!!:D/.Bila tiba musim durian aje, mula lah meroyan tengok orang jual durian kat tepi² jalan.Yang ada dusun buah kat kampung pulak panjang kaki balik kampung untuk makan durian bersama keluarga...sangatlah meriah!!:D/.Si bapa mengopek buah durian dan si anak² pula duduk menunggu8-|.Bila buah durian terkopek mata semua jadi macam ini@-)**wahh..kuning isinya,mesti sedap=P~.Bila makan banyak sangat mula lah panas badan..buat pulak muka seposen macam ini:(**itulah degil!taknak dengar orang cakap!X(.Tapi bila dah sihat...mak aihh lincah semacam takut aku tengok..:-SSKalau ikut petua orang tua², kalau kita nak elakkan panas, selepas kita makan durian kita kena minum air menggunakan kulit durian itu.Ermm, aku pun tak pastilah sejauh mana kebenarannya..Tapi setakat ini, oke lagi lah kott..hehe:D



Tapi ada juga sesetengah orang yang allergic dengan durian ini.Sampai kan bau durian pun boleh muntah..haishh pelik kan..:-<Ermm, pada aku itu normal lah kan sebab ikut lah anak tekak masing².Ada yang suka,ada yang tak suka.Tapi, kalau aku taklah heran or addict sangat dengan durian ini..kalau ada makan kalau takda pun tak apa..:D






8 comments:

shafiqabdshukor said...

durian~~~
suke..suke..suke...

bau lepas kenduri durian...
org kampung belanje..
x caye tgk ni..

http://duniamohdshafiq.blogspot.com/2011/08/program-khidmat-masyarakat-sg-siput.html

:.—¤÷('[¤*F.a.n.a*¤]')÷¤—- said...

yeke??wah best2..warga Utm gak ke...lol..huhu..thanks for visit :)

Gee said...

wahh.durian..gee suka jugak..tapi x la sampai addicted..

:.—¤÷('[¤*F.a.n.a*¤]')÷¤—- said...

hahaha..tp ade jugak org yg addicted kan2..huuhu :p

Si Pengembara said...

durian? saye tak makan durian.. tapi tidak la allergic pade durian.. tapi kalau tempoyakk.. humm!! memang boleh rata gitu je.. hehehe..

Botak said...

orang sebelah asia tenggara je yg suka., mat salleh kalau dapat buah ni, mau pitam., hehehe.. :D

:.—¤÷('[¤*F.a.n.a*¤]')÷¤—- said...

si pengenbara: hohjoh..ade gak ek org cam tuh..:p

Botak: ermm,blum komersil sgt kott..huhu..cube bg sambal belacan..camne lak gaye nye?

Sarah Sayuri Hartnett said...

panas ohh makan durian byk sangat

 
Images by Freepik