Friday 21 October 2011

Tandatangan mahal

Assalamualaikum[-O<

Agak² korang, berapa nilai tandatangan korang?:-/1 juta?2 juta?3 juta?huh! tak terfikir pun sebenarnya tandatangan pun boleh ada value;)).Ianya mungkin akan jadi value kalau kita ini somebody lah kan.Alah macam korang amik sign artis² itu, mesti rasa bangga gila kan kalau dapat sign artis²;)).
Oke, nak tau dalam dunia ini tandatangan siapa yang paling mahal?hah jom cekidout!>:/


Oke, yang pertama sekali adalah tandatangan seorang penyair dan bangsawan terunggul Inggeris iaitu William Shakespeare. Hanya ada enam tanda tangan asli dan masing-masing dijangka sekitar USD5 juta.Wah hebat kan!


::Inilah tandatangan William Shakespears yang dikatakan bernilai US$5juta :-SS


Seterusnya tandatangan yang paling mahal adalah Abraham Lincoln merupakan presiden ke -16 Amerika Syarikat iaitu pada Mac 1861 sehinggalah waktu pembunuhannya pada April 1865.Beliau merupakan tokoh yang berjaya memimpin negara kitika krisis Perang Saudara Amerika ketika menegakkan Union serta menamatkan aktiviti penghambaan di sana.Dikatakan tandatangannya iaitu semasa menanndatangani Pengisyitiharaan Kemerdekaan telah dilelong dengan harga USD$748,000 di suatu majlis lelongan pada tahun 1991.


::USD$748,000::


Then, tandatangan yang menduduki tempat ketiga pula dipegang oleh John Lennon.Beliau adalah seorang penyanyi serta seorang penulis lagu yang terkenal ketika era-60 an. Beliau adalah antara yang bertanggungjawab mengasas band The Beatles dan antara penulis lirik yang berjaya pada abad ke-20.Karya atau album terakhirnya sewaktu beliau bekerjasama dengan Yoko Ono.Pada tahun 2003, John Lennon sempat menandatangani suatu salinan kertas sebelum dibunuh oleh Mark Chapman pada tahun tersebut.Salinan tersebut dikatakan telah dijual dengan hargaUSD$525,000.

USD$525,000.

Jimmy Page yang juga merupakan seorang pemain gitar inggeris,, penulis lagu serta penerbit
rakaman merupakan antara orang yang mempunyai tandatangan yang termahal di dunia.Kerjaya beliau bermula sebagai seorang pemain gitar studio di London.Kemudian beliau telah menganggotai The Yard-Birds (1966-1968) sebelum mengikuti Band Rock terkemuka iaitu Led Zepplin.Tandatangan Jimmy Page yang dibaut pada salag sebuah gitarnya telah dijual dalam suatu sesi lelongan dengan harga USD$71,087.

USD$71,087
Antara 5 tandatangan terakhir yang termahal di dunia adalah Jimi Hendrix.Jimi Hendrix merupakan seorang pemain gitar, penyanyi serta seorang penulis lirik yang terkenal di Amerika Syarikat.Karyanya serta kehebatannya sebagai seorang pemain muzik yang berbagai genre membuatkan beliau terkenal di serata dunia.Oleh sebab itu, tidak hairanlah tandatangannya pada suatu kertas boleh mencecah sehingga USD$59,484.Rock star yang meninggal dunia pada usia 27 tahun ini dianggap sebagai suatu kehilangan pemain gitar berbakat dalam sejarah muzik rock dunia.

USD$59,484

Huh!hebat kan dia orang nih, tandatangan berserabut pun boleh ada harga;)).Korang punya tandatangan berserabut tak?;))





7 comments:

Cik tikah said...

agak2 tnda tangan cik tikah bape rm eh? hahaha..

ctk said...

sape nk tandatangan ct??? bayar satu juta dulu..hahaha..bajet retis :D

ShahzCudin said...

t.tngn xleh serabut sgt..nt mmber xleh nak tlg sainkn attndance kls klo x dtg..huhu...

Zul fattah said...

gile kaye r diaorg.. tandatangan aku cam tikus r.. hehe

Abu Bagi said...

rasanya tanda tangn aku paling murah hahahaha

Unknown said...

gile mhal kalau naru tunjuk kat adik naru mesti die cakap..tarbiyah (adik bongsu) pon boleh conteng macam tu hahaha

Ayien Ocaca said...

william shakespeare mmg berseni la kan...
aishhh nak jugak la reka t.tgn yg mhl2...hehe

 
Images by Freepik