Wednesday, 7 December 2011

Lelaki kuat kentut!

Assalamualaikum[-O<

Cuba cakap dengan aku siapa yang tak kentut?Ermm,semua orang kentut kan?Kentut nih pulak, ada yang kentut bunyi and ada yang kentut tak bunyi.Bagi aku kentut yang berbunyi taklah berbau sangat kot..:-/tapi kalau kentut yang senyap je..:-S mak aihh..pengsan jah!!@-).Ok, lah meh sini aku nak bagitau korang mengenai kentut!Korang mesti tak tau kan..kan..kan:D/


Kenapa kita kentut?

Kentut merupakan fenomena semulajadi yang berlaku pada manusia. Berbohonglah sesiapa yang mengaku tidak pernah kentut. Manusia kentut untuk mengeluarkan gas yang akan memudaratkan sistem badan.

Secara purata, lelaki mengeluarkan kentut sebanyak 1.5-2.5 liter sehari manakala wanita sebanyak 1-1.5 liter sehari, dalam julat 5-20 kali sehari. Ini bergantung kepada individu dan makanan yang diambilnya.Maksudnya disini, lelaki kuat kentut lah..;))

Apabila anda bernafas melalui mulut, hampir keseluruhan gas oksigen telah diserap oleh badan sebelum dapat melalui usus (intestin). Gas yang sampai ke usus besar ialah nitrogen. Tindak balas kimia yang berlaku dia antara asid perut dengan cecair usus serta tindak balas bakteria akan menghasilkan gas karbon dioksida. Bakteria juga menghasilkan gas hidrogen dan metana.

Penyelidikan menunjukkan bahawa gas kentut kebiasaannya terdiri daripada 60% nitrogen, 30% karbon dioksida dan 10% campuran gas metana dan hidrogen. Walau bagaimana pun, komposisi gas yang keluar dari badan anda bergantung kepada beberapa faktor:

1. Makanan
2. Udara yang disedut
3. Jenis bakteria dalam usus
4. Tempoh masa kentut ditahan keluar

Lebih lama kentut ditahan, lebih banyak jumlah gas nitrogen terkandung dalam kentut, kerana gas-gas lain akan diserap ke dalam salur darah melalui dinding usus. Seseorang yang sedang dalam keadaan cemas atau darah gemuruh akan bernafas dengan lebih laju dan sistem penghadamannya akan menjadi lebih pantas. Keadaaan ini akan menyebabkan kandungan oksigen dalam kentutnya menjadi lebih tinggi kerana pergerakan udara yang pantas mengakibatkan badannya tidak sempat untuk menyerap oksigen

Kenapa kentut berbau?

Bau busuk kentut adalah disebabkan oleh kehadiran 1% gas hidrogen sulfide, indole, ammonia dan skatole. Kebanyakan komposisi yang membentuk bau busuk kentut ini terdiri daripada sulfur. Lebih banyak kandungan sulfur dalam diet anda, lebih banyak skatole dan skatole akan dihasilkan oleh bateria dalam usus anda; maka lebih busuklah kentut anda! Makanan seperti kobis bunga, telur, bawang dan daging kebiasaannya menyebabkan kentut berbau busuk, manakala kekacang menghasilkan kentut yang kurang berbau busuk.

Kenapa kentut berbunyi?

Bunyi yang terhasil semasa kentut disebabkan oleh getaran lubang dubur (anus). Semasa anda membuang air besar, lubang anus akan terbuka dengan besar manakala semasa kentut kadar pembukaannya lebih kecil. Tenaga dan kekuatan bunyi kentut bergantung kepada halaju dan kuantiti gas yang akan keluar

p/s: jom kita kentut!;))

Babai@};-



5 comments:

Syakir Rahman said...

ni merupakan entry blogger yg plg pnjg aku penah abiskn baca...hahahaha
menarik2...info yg sgt berguna

aReLaN said...

hahaha..hr tu ade gk terbaca dalam buku yg laki2 ni lg kuat kntut sbb laki jarang bercakap mcm pmpuan.so, tekanan udara dlm bdn laki2 xterbebas cm pmpuan.tu yg byk kntut.

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

sgt informatif ttg kentut.. hehe, boleh kupas panjang2 dan bhs dgn kengkawan ni!! hikss

nz_adios said...

kentut nie mmg mcm leh jadi kelakar pon yer..

Fana | Aqim said...

huhu..kentut oh kentut..

 
Images by Freepik