Monday, 23 January 2012

Keindahan Tulip

Assalamualaikum[-O<

Tulip adalah satu bunga dalam genus Tulipa, yang terdiri daripada kira-kira 150 spesies bulat, dan dalam keluarga Liliaceae. Tulip adalah salah satu bunga musim bunga yang paling popular sepanjang masa, dan yang ketiga yang paling popular di seluruh dunia  selepas Rose dan Chrysanthemum. Tulip datang dalam pelbagai warna yang luar biasa, tinggi, dan pelbagai bentuk bunga. Sesetengah Tulips adalah lebih harum. Pelbagai spesies tulip asli terdapat di beberapa buah negara  termasuk selatan Eropah, utara Afrika, dan Asia dari Anatolia dan Iran di barat ke timur laut China. Banyak kultivar hibrid yang ditanam di Taman-taman, digunakan sebagai tumbuhan periuk atau sebagai bunga segar. Kebanyakan kultivar daripada bunga tulip berasal dari Tulipa gesneriana. Walaupun tulip dikaitkan dengan Belanda, kedua-dua bunga dan namanya berasal dari Empayar Parsi. 



Sedikit sebanyak mengenai bunga Tulip!Apa lagi jom kita tengok keindahan bunga tulip dalam Festival Tulip di Belanda!! :D/.






Hakikatnya aku lebih suka dengan bunga tulip berbanding bunga rose or lily..and satu lagi i love carnition!! **korang boleh post bunga kat aku laju-laju sekarang

korang suka bunga apa pulak??ce cite?



8 comments:

Onitsuka_hana said...

dulu hana da bunga tulip plastik sebijik mcm bunga tulip betul.hehe
Teringin nak pegang bunga tulip betul

♥ p a a n i ♥ said...

aah..tulip memang cantikkkk ;D

leha said...

cantik :)

ANA D said...

cantiknyeeeee...

aReLaN said...

rindu nak tengok tulip cam kat jpon dulu.hehehehe...teringat kisah lme.

http://noruazuran.blogspot.com/2010/01/enoshima-trip.html

aisya said...

suke bunga tulip. cntik. =)

shaberry1437 said...

nice entry... http://sabryoppa.blogspot.com/
i follow you...
follow me back okey..

Fana | Aqim said...

i love tulip!!!! hahaha..cantik kan? :)

 
Images by Freepik