Thursday, 23 February 2017

Hidup Kita

Hidup kita;

Kadang-kadang kita terbang. Kadang-kadang kita berjalan. Kadang-kadang kita menyusur. Kadang-kadang kita tak nak buat apa pun. Nak baring terlantar sahaja.

Ada masa kita seronok sangat. Ada masa kita sedih sangat. Ada masa kita boleh beli apa saja kita tengok dari luar cermin kedai. Ada masa kita duk diam sampai makan pun kena catu.

Diri kita;

Kadang-kadang kita rasa iman kita kuat sangat sampai semua benda kita buat pun kerana Allah. Nak buat itu ini didahulu dengan Bismillah. Disadung tak jatuh. Ditunjal tak kalih. Kadang-kadang ada satu masa tu kita lupa langsung ke Dia. Kadang-kadang bila orang buat kita marah, kita mampu letak tepi, taknak fikir dan boleh gelak-gelak. Kadang-kadang orang tak buat kita marah pun, kita rasa nak marah sebab mood turun naik entah kenapa.

Ada saat-saat kita rasa nak jadi baik. Ada juga saat kita rasa jadi baik pun tak guna. Ada saat kita tak peduli buruk baik dah. Kita langgar semua. Ada masa semua benda yang lalu depan kita, kita anggap yang elok-elok sahaja. Ada masa perkara yang tak wujud pun kita rasa macam ada-ada saja. Ada masa kita jadi manusia yang kita tak ingin jadi pun. Ada masa kita tersedar, kita patah balik semula.

Kita tak selalu baik. Tak selalu pula jahat. Sekali berjumpa waktu kita tengah baik, orang akan anggap kita baik. Nasib tak baik kalau orang lain jumpa kita waktu sedang hangin satu badan, sampai bila-bila dia ingat kita sejenis baran. Kadang-kadang kita yang rabun tertinggal cermin mata, berjalan dengan mata kabur. Berselisih senyum, kita tak nampak untuk membalas; selamanya orang kata kita sombong. Kita tahu air terbentuk mengikut bekasnya. Tapi kenapa kita masih fikir bentuk itu akan kekal walau duduknya dalam bekas yang selalu berbeza?

Orang yang tak suka, akan pandang yang buruk sahaja. Orang yang benci, benda baik pun dia pusing jadi buruk juga. Orang yang suka, buruk semua dia tak rasa. Orang yang faham, akan tahu naik turun manusia semua lebih kurang sama. Tapi yang betul betul terima kadang baik kadang buruk kita, hanya yang betul-betul cinta sayangkan kita. 








Kredit : perempuan Jomblo

10 comments:

Orked said...

fana, review sket buku ni.

التميز المثالي للخدمات المنزلية said...


شركة تنظيف منازل بالجبيل
شركة تنظيف بالجبيل
شركة تنظيف سجاد بالجبيل
شركة تنظيف شقق بالجبيل
شركة تنظيف فلل بالجبيل


شركة تنظيف مجالس بالجبيل
شركة تنظيف منازل بالقطيف
شركة تنظيف مجالس بالقطيف
شركة تنظيف سجاد بالقطيف
شركة تنظيف شقق بالقطيف

التميز المثالي للخدمات المنزلية said...


شركة تسليك مجارى بالدمام
شركة تسليك مجارى بالخبر
شركة تسليك مجارى بالقطيف
شركة تسليك مجارى بالجبيل
شركة تسليك مجارى بالاحساء

شركة تسليك مجارى بصفوى وسيهات وراس تنورة
شركة تسليك مجارى بالرياض
شركة تنظيف وشفط بيارات بالدمام والخبر
شركة تنظيف مساجد بالدمام والخبر
شركة الماسة لمكافحة الحشرات بالدمام

التميز المثالي للخدمات المنزلية said...


شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام
شركة مكافحة الحمام بالدمام والخبر
شركة مكافحة حشرات بالقطيف
شركة مكافحة النمل الابيض بالقطيف


شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة مكافحة النمل الابيض بالجبيل
شركة مكافحة حشرات بالخبر
شركة مكافحة حشرات بالاحساء
شركة مكافحة حشرات بالرياض

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ untuk info selengkapnya.
Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Misa said...

Nice post. I'm appreciate it. By the way I also will share new article from my blog.

- Transit 19 Jam di Malaysia, Ngapain Aja?
- Puisi Luka Lama Tentangmu
- Berburu Hunian Milenial di Indonesia Expo Properti

Hope you like. Regrads Misa.

عبده العمراوى said...


شركة تنظيف منازل بصفوى
شركة تنظيف مجالس بالدمام

Ronaldo drogba said...

ROku is the kind of network that will always entertaining. for more about Roku visit the below link
Roku.com/link

Jason Mathew said...

ROku network that will always entertain you . for more about Roku visit the below link
Roku.com/link

James Whatt said...

A tech writer who is passionate to write about streaming devices and its channel programs. Apart from my work, I am interested in music and sketching. Are you a person who needs updates about the new releases and is interested in tech blogs www.roku.com/link The Roku device can be activated by using an activation code. But first you will have to carry on with the setup process. Begin the setup process by connecting the cables to their respective ports. Then turn ON the streaming device and connect it to a firm internet facility. Now you can add the required channels using how to link roku to account to explore and enjoy. So, if you face problems while activating the streaming device then report your queries to the technical team on roku.com/link to enter code who are always ready to provide you with solutions

also refer how to activate roku also and roku.com/link

 
Images by Freepik