Tuesday, 31 May 2011

Mandi malam mendatangkan penyakit

Assalamualaikum semua [-O<


Budaya mandi malam ini kan memang dah lama dah aku amalkan masa sekolah dulu²..alah time tuh kecik² lagi kan..teruja sangat kalau jumpa dengan air..:-j.pantang jumpa air mesti nak main air..haish..rosak²..;))


Ermm,ayah aku selalu bising kalau anak² dia mandi malam² ,tak elok kata nya..nanti kena penyakit paru² berair.Sebab nya ayah aku mengambil contoh kawan dia yang sakit dan sekarang dah meninggal dan pun akibat paru² berair..Kawan dia nie suka sangat mandi malam..ialah kalau dah balik kerja lewat malam,mestilah mau mandi kan..dengan badan peluh² #:-Sbagai..euwww..tak selesa..Sama jugaklah dengan orang yang bersukan malam..bila balik je mestilah nak mandi sebelum tido.Hah,lagi satu contoh, kalau korang perasan la kan..pelakon kita di Malaysia pun kadang² tak terlepas juga dari kena penyakit ini..ialah diaorang kadang² berlakon sampai pagi..bila balik mandi..nak tido..ermm,ada jugaklah segelintir nya pelakon lama² misalnya pelakon dan penyanyi veteran,Abdul Latif Ibrahim


p/s: sila click bagi tumbesaran gambar


Hal ini sama jugakla dengan kes orang yang suka minum air batu..haishh..Ok,kalau korang nak tahu bahana nya mandi malam² nie kan,jom check it out! kita buat eksperimen yok macam kat sekolah dulu² tuh..


Jom kita buat eksperimen pertama. Ambil sebiji gelas, masukkan beberapa ketul ais dan tambahkan sedikit air. Biarkan di atas meja untuk tempuh beberapa minit. Perhatikan apa yang terjadi di permukaan luar gelas ini. Dari eksperimen ini, kita akan perhatikan titisan air di permukaan luar gelas ini. Kesimpulan dari eksperimen mudah in ialah, suhu sejuk dari bahagian dalam gelas boleh menyebabkan proses kondensasi wap air di udara berlaku di mana wap air ini akan bertukar bentuk dari wap kepada air. Dalam anatomi manusia, saluran esofagus adalah saluran yang membawa makanan dan minuman dari mulut ke perut. Di sekeliling saluran esophagus ini terdapat binaan paru-paru. Unit terkecil bagi paru-paru ialah alveolus. Alveolus adalah binaan mirip sebiji belon. Udara di dalam alveolus ini sangat lembab (high humidity). Apabila seseorang minum air batu seperti jus epal atau jus oren, saluran esofagus menjadi sejuk dan alveolus yang terletak berhampiran esofagus ini juga menjadi sejuk. Keadaan ini akan menyebabkan proses kondensasi wap air berlaku di dalam banyak alveolus menjadi cecair air. Air ini akan terkumpul di dalam alveolus. Apabila proses minum air batu ini berterusan untuk sekian tahun, proses ini juga akan berterusan dan akibatnya ialah semakin banyak air terkumpul di alveolus dan air ini akan mula melimpah ke kawasan alveolus lain. Air yang terkumpul di alveolus (paru-paru) ini akan mengakibatkan alveolus tidak dapat menjalankan fungsinya iaitu menjalankan pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. Lebih banyak air terkumpul akan mengurangkan bahagian paru-paru untuk menjalankan fungsi asas paru-paru iaitu pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. Itulah sebabnya orang yang gemar dan kerap minum air batu akan cepat mengah bila berbuat aktiviti lasak kerana pertukaran udara di paru-paru tidak mencukupi.Daripada situasi ini, badan bertindak balas menghasilkan satu tindak balas iaitu tapak tangan lembap dan basah.


ini satu lagi artikel yang aku dapat..hah korang nilai lah sendiri ye..click kalau nak tumbesaran lebih besar..


Apa² pun gaya hidup sihat membawa kehidupan yang harmoni!

7 comments:

nukilanaffiza... said...

hmm..pasal mandi malam ni...memang ada pantang nya...

sakit paru2 berair sering dikaitkan dgn mandi mlm ni..entahlah tak pandai dlm bidang sains tapi rasa2nya kalau malam mandi air panas okey tak?

salam perkenalan...

:.—¤÷('[¤*F.a.n.a*¤]')÷¤—- said...

ermm..tuelah pasal..takut kan..kalau pasal mandi air panas tuh tak sure lah..tapi seeloknya jangan la kott kerap sangat mandi malam..ermm..mencegah kan lebih baik :)

Nazz@Purple said...

tau pasal ni..mak pun de pesan..tp memang degil selama ni..erm ye la..blik keje pun dh mlm..kalo tak mandi..erm..tak dpt nak bayangkan bauuu cam ner..

● ZroTHnkeR™ said...

x)~

Telaga Putih said...

mntk tlg utk like page ni buley? help me plzzz http://fnndoubleooomph.com.my/home.php?fnnid=100000023988617 plzzz...

che timah said...

ala, da la aq ni penggemar air batu~

:.—¤÷('[¤*F.a.n.a*¤]')÷¤—- said...

che timah : amalkan gaya hidup sihat..:)

 
Images by Freepik